| 
				Elementy czynne,
				zamknięte, 
				zlikwidowane.    St. - stacja, Sth - St. handlowa, StT. - St. Techniczna 
				(towarowa), Po - przystanek, Poł - przystanek z ładownią, Ł - 
			ładownia, m - mijanka, Podg - post. odgał., Pe - post. odst., Pb - 
			post. boczn. 
			*1 Przed 1945 rokiem była to bocznica 
				szlakowa ponieważ linia przebiegała prosto przez późniejsze 
				zakłady Celwiskoza 
			*2 W latach 60-tych po znacznej rozbudowie 
				zakład "Celwiskoza" jak i bocznicy linię poprowadzono bokiem 
				omijając zakłady bokiem gdzie na 2,858 km linii wybudowano 
			przystanek 
				Celwiskoza, a bocznica stała się bocznicą stacyjną stacji JG 
				Zach. 
			*3 Do 1958 roku stacja Tkacze należała do 
				Polski. Po regulacji Granicy Państwowej w 1958 roku znalazła się 
				na terytorium Czechosłowacji. 
			*4 Od 01.05.2019 
			przystanek przeniesiono w pobliże ulicy Lubańskiej 
			na km. 5,505 
			*5 W grudniu 2022 roku uruchomiono nowo wybudowany przystanek  
			przy polanie jakuszyckiej, a poprzedni zamknięto. 
			Więcej o historii linii można 
			przeczytać   tutaj: 
			Kućmin Janusz, Kolej żelazna w Sudetach, Zapomniane linie kolejowe, [w:] 
			Pielgrzymy, Informator Rajdu Sudeckiego, SKPS, Wrocław 1996. 
			Jerczyński Michał, Tragedia w Karkonoszach, [w:] Świat Kolei 2/2001, s. 31. 
			Michał Jerczyński, Stanisław 
			Koziarski „150 lat kolei na Śląsku”
			Dominik Kara „Kolej w 
			Szklarskiej Porębie”
			Die Zackenbahn - 
			Klaus 
			Christiana Kaspera. Monografia 
			trasy do 1945 roku.
			
			
			100 let trati Tanvald - Kořenov - Harrachov   
			Václav Haas 
				Dębowa Góra  
				 (Hausberg)Posterunek odgałęźny 
				usytuowany na 129,300 km linii Jelenia Góra – Lubań Śl. na 
				wysokości 355 m npm. Od niego PKP liczy 
				kilometraż linii 311 . Wybudowany 01.08.1891. Zamknięty w latach 
				80-tych. Obecnie istnieją tylko ruiny budynku. Układ torowy w 
				obrębie posterunku wielokrotnie przebudowywany. W latach 1891 – 
				1935 linia w kierunku JG Zach. była jednotorowa. W latach 1935- 
				80 do JG Zach były dwa tory. W 1945 roku zmieniła się ilość 
				torów linii  do Lubania Śl. Ponieważ most na Bobrze po wojnie 
				był uszkodzony, przy Podg wybudowano tor oblotowy dla loków i 
				pociągi do Lubania rozpoczynały bieg na stacji JG Zach. W latach 
				80-tych układ torowy przebudowano a posterunek zamknięto. 
				Obecnie lewy tor linii od Jeleniej Góry biegnie do Szklarskiej a 
				prawy do Lubania.  Jelenia Góra Zabobrze Przystanek usytuowany na -2,155 km linii nr. 
				311.Oddany 2019 roku. Jelenia Góra Zachodnia    (Hirschberg West )
				Stacja 3 klasy 
				wybudowana 01.08.1891 na 1,101 (do 1945 r. 4,60) km. linii Dębowa Góra – 
				Granica Państwa - Korenov  na wysokości 343 m npm. Wg. 
				niemieckich map geodezyjnych linii z 1896 roku stacja posiadała  
				1 tor główny zasadniczy, 1 tor główny dodatkowy, i 1 tor boczny 
				ładunkowy. A ponadto: 1 peron, budynek dworca z magazynem 
				towarowym i rampom, szalet dworcowy, nieduży budynek 
				gospodarczy, i plac ładunkowy. W kolejnych 
				latach (prawdopodobnie w czasie budowy odcinka Piechowice – 
				Szklarska lub w latach 1920-30) stację przebudowano. Wybudowano 
				drugi peron , wydłużono tory stacyjne oraz zwiększono ich ilość. 
				Wybudowano wagę wagonową i wozową oraz nastawnię dysponującą JGZ w budynku dworca i wykonawczą 
				JGZ1 od strony 
				Cieplic. Kolejny okres to budowa bocznicy do fabryki naprzeciwko 
				dworca. W latach 1970 - 2005 rozebrano tory dodatkowe przy placu 
				ładunkowym i magazynie, zlikwidowano nastawnię JGZ w 
				budynku dworca , a nastawnię JGZ1 przebudowano na 
				dysponującą JGZ. JG 
				CelwiskozaPrzystanek na  
				2,158 km linii Dębowa Góra – Granica Państwa - Korenov  położony 
				na wysokości 340 m npm.  Wybudowany 
				około 1955 roku w celu umożliwienia dojazdu pracowników do 
				największego zakładu  Jeleniej Góry „Celwiskoza”. Po zamknięciu 
				zakładów  w 2004 roku przystanek zamknięto. Na przystanku był 
				peron , budynek poczekalni z kasą biletową oraz szalet. Budynki 
				w ruinie (budynek poczekalni spłoną w 2010 roku). Celwiskoza   (Cunnersdorf) 
				Bocznica 
				szlakowa dawnych zakładów  celulozy a później celwiskozy. 
				Położona na 
				6,35 kilometrze (wg. kilometrażu do 1949 roku) linii Dębowa Góra 
				 – Granica Państwa – Korenov.  
				Podczas 
				rozbudowy zakładów w latach 1960 – 80 znacznie rozbudowana.  
				Bocznica miała własną nastawnię i wagę wagonową. Obecnie 
				pierwszy rozjazd jest na 1,652 km. Linii i jest to bocznica 
				stacyjna JG Zach. W latach 2000 – 2004 po zamknięciu 
				zakładów celwiskozy częściowo rozebrana. Pozostały tory do 
				elektrociepłowni i jeden tor do zakładów chemicznych. JG Cieplice
				  (Bad Warmbrunn, Cieplice, Cieplice Śląskie Zdr.)Stacja 2 
				 klasy wybudowana 01.08.1891 na 5,290 
				(do 1945 r. 8,70) km. linii Dębowa Góra – Granica Państwa - 
				Korenov    na wysokości 341 m npm. Wg. 
				niemieckich map geodezyjnych linii z 1896 roku stacja posiadała  
				1 tor główny zasadniczy, 1 tor główny dodatkowy, i 2 tory boczne 
				ładunkowe. A ponadto: budynek dworca z magazynem towarowym i 
				rampą boczno-czołową, szalet , plac ładunkowy z wagą wozową, 
				wagę wagonową i skrajnik. Od strony Sobieszowa była rampa 
				czołowa i budka dróżnika lub zwrotniczych. W następnych latach 
				stację rozbudowano zwiększając ilość torów oraz ich długość, 
				wybudowano drugi peron, nastawnię dyspon. Cpl od strony 
				Sobieszowa i wykon. Cpl1 od strony Jeleniej Góry. Za 
				drogą od strony Sobieszowa wybudowano dużą rampę boczną oraz 
				nową wagę wagonową i rampę boczno-czołową. Od stacji odchodziła 
				bocznica do zakładów gazowych oraz fabryki maszyn papierniczych. 
				W latach 1980 – 90 w skutek ograniczenia przewozów towarowych 
				zlikwidowano część torów oraz nastawnię wykonawczą. Około 2004 
				roku stację zdegradowano do przystanku i ładowni a nastawnia JGC (Cpl) przekształcono w posterunek przejazdowy. W 
				następnych latach zlikwidowano tory przy dużej rampie bocznej. 
				Obecnie czynny jest tylko jeden tor zelektryfikowany i jeden 
				przy placu ładunkowym. Od 01.05.2019 przystanek przeniesiono w 
				pobliże ulicy Lubańskiej. JG OrlePrzystanek położony na 7,636 
				km linii Dębowa Góra – Granica 
				Państwa - Korenov  na wysokości 347 m npm.Wybudowany w 
				1987 roku przy nowo wybudowanym osiedlu Orle.Przystanek 
				posiada peron i wiatę peronową. JG Sobieszów    (Hermsdorf, 
				Jerzmanice, Sobieszów)Stacja 3 
				 klasy wybudowana 01.08.1891 na 9,261 
				(do 1945 r. 12,76) km. linii Dębowa Góra – Granica Państwa - 
				Korenov  na wysokości 355 m npm. Wg. 
				niemieckich map geodezyjnych linii z 1894 roku stacja posiadała 
				1 tor główny zasadniczy, 1 tor główny dodatkowy, i 1 tor boczny 
				ładunkowy. A ponadto: 1 
				peron, budynek dworca z magazynem towarowym, szalet dworcowy, 
				nieduży budynek gospodarczy, plac ładunkowy, skrajnik i rampę 
				boczno-czołową. W kolejnych latach podczas rozbudowy stacji 
				wybudowano drugi peron, wybudowano nastawnię JGS w 
				budynku dworca dodano kilka torów przy placu ładunkowym, 
				przeniesiono w inne miejsce rampę boczno-czołową, oraz 
				przebudowano głowicę rozjazdową od strony Piechowic 
				wyprowadzając dodatkowy tor bocznicy tartaku. Naprzeciwko 
				budynku dworca postawiono mały magazyn z blachy falistej na 
				materiały łatwopalne. W latach 70 – 80 zlikwidowano tor nr. 2. 
				Reszto pozostała bez zmian. Bocznica 325 „Karelma”Bocznica 
				szlakowa wybudowana na 11,206 (do 1945 r. 14,70) km linii Dębowa 
				Góra – Granica Państwa - Korenov  do zakładów mechanicznych 
				produkujących w latach 1930 – 45 głowice do torped, bomby 
				lotnicze i elementy do łodzi podwodnych. W latach 1990 – 2000 
				bocznice zlikwidowano. Piechowice 
				Dolne    (Nieder 
				Petersdorf)Przystanek położony na 11,582 
				(do 1945 r. 15,00) km linii Dębowa 
				Góra – Granica Państwa - Korenov  na wysokości 366 m npm. Data 
				otwarcia 20.12.1891 
				Około 1930 
				roku przystanek posiadał 1 tor główny zasadniczy i 1 tory główne 
				dodatkowy, 1tor ładunkowy, 1 peron, budynek dworca z kasą 
				biletową i pomieszczeniem dróżnika, budynek magazynu towarowego 
				i wiatę peronową. Po 1945 roku tory dodatkowe zlikwidowano. Bocznica 322 
				„Papiernia”Bocznica 
				szlakowa wybudowana na 11,750 (do 1945 r. 15,25) km linii Dębowa 
				Góra – Granica Państwa - Korenov  do zakładów papierniczych. Za 
				mostem buł rozjazd szlakowy i grupa torów zdawczo-odbiorczych. 
				Od nich odchodził tor w kierunku bramy zakładu gdzie był 
				rozjazd. Za bramą była waga wagonowa i kilka rozjazdów w 
				kierunku magazynów i składów . Bocznica miała garaż iloraz 
				lokomotywę. latach 2000 – 2005 bocznice zlikwidowano.  Pozostały 
				tylko resztki torów zdawczo-odbiorczych. Piechowice
				    (Petersdorf)Stacja 3 klasy 
				wybudowana 20.12.1891 na 13,316 (do 1945 r. 16,70) km. linii Dębowa Góra – 
				Granica Państwa - Korenov  na wysokości 388 m npm. Wg. 
				niemieckich map geodezyjnych linii z 1894 roku stacja posiadała 
				1 tor główny zasadniczy, 1 tor główny dodatkowy, 1 tor główny 
				dodatkowy, 2 tory boczne ładunkowe, budynek dworca z magazynem 
				towarowym, szalet, pomieszczenie gospodarcze, plac ładunkowy, 
				rampa boczno-czołowa, skrajnik, wagę wagonową i wozową oraz 
				2-stanowiskową lokomotywownię. Do roku 1902 była stacją końcową. 
				W roku 1903 czasie budowy odcinka do Szklarskiej P.G. stację 
				przebudowano. Wydłużono tory stacyjne i zwiększono ich ilość, 
				przeniesiono lokomotywownię, wybudowano obrotnicę, kanał 
				rewizyjny, zasieki węglowe, wieżę wodną, drugi peron a na nim 
				żuraw wodny (drugi przy lokomotywowni), dodatkową rampę boczną 
				do załadunku drzewa, a na końcach stacji 2 pomieszczenia dla 
				zwrotniczych. Podczas kolejnej rozbudowy wydłużono tory w 
				kierunku Sobieszowa, naprzeciw dworca wybudowano jeszcze jedną 
				rampę boczno-czołową, w budynku dworca urządzono nastawnię 
				dysponującą Pch, a w pomieszczeniu zwrotniczych od strony 
				Szklarskiej nast. wykon. Pch1.  Po 1945 roku 
				zlikwidowano lokomotywownię wraz z obrotnicą, a w 
				kolejnych latach 80-90 zlikwidowano nastawnię wykon. Pch1 i kawałek toru nr. 2.  
				 Górzynie
				   (Hartenberg, 
				Gorzyck)Przystanek położony na 17,282 
				(do 1945 r. 20,6) km linii Dębowa 
				Góra – Granica Państwa - Korenov  na wysokości 473 m npm. Data 
				otwarcia około 1940 roku. Na przystanku jest peron i mała 
				murowana wiata . Kopaniec 
				    (Seifershau)Mijanka położona na 18,972 
				(do 1945 r. 22,47) km linii Dębowa 
				Góra – Gr. Państwa - Korenov  na wysokości 513 m npm. Data 
				otwarcia 25.06.1902 roku. 
				Był tam tor 
				główny zasadniczy i tor główny dodatkowy, nastawnia dysponująca, 
				 a od strony Piechowic pomieszczenie zwrotniczego. Po 1974 roku 
				zamknięta o następnie zlikwidowana. Szklarska 
				Poręba Dolna     (Nieder 
				Schreiberhau, Pisarzewiec Dolny)Stacja 4 klasy 
				wybudowana 25.06.1902 na 22,801 (do 1945 r. 26,30) km. linii Dębowa Góra – 
				Granica Państwa - Korenov  na wysokości 594 m npm. Wg. 
				niemieckich map geodezyjnych linii z 1903 roku stacja posiadała 
				1 tor główny zasadniczy, 1 tor główny dodatkowy, 1 tor boczny 
				ładunkowy i 1 dodatkowy. A ponadto: budynek dworca, magazyn 
				towarowy, szalet, budynek dla pracowników kolei, 2 perony, wieża 
				wodna zasilana z basenu obok zbierającego wody gruntowe, 1 żuraw 
				wodny i plac ładunkowy. Po 1984 roku nastawnia dysponująca w 
				budynku stacyjnym miała skrót SPD. Około 1984 roku 
				semafory kształtowe zastąpiono semaforami świetlnymi. W czerwcu 
				2000 roku po częściowym demontażu torów dodatkowych stację 
				zdegradowano do przystanku. Wieżę rozebrano w 1999 roku. Szklarska 
				Poręba Średnia      (Mitel Schreiberhau, Pisarzewiec Średni)Stacja 3 klasy 
				 wybudowana
				25.06.1902 na 25,889 (do 1945 r. 29,39) km. linii Dębowa Góra – 
				Granica Państwa - Korenov  na wysokości 656 m npm. 
				Wg. 
				niemieckich map geodezyjnych linii z 1903 roku stacja 
				posiadała 1 tor główny zasadniczy, 2 tory główne dodatkowe, 1 tor 
				boczny ładunkowy, 1 peron, 
				budynek dworca, szalet, budynek dla pracowników kolei, magazyn z 
				rampą, plac ładunkowy, rampa boczno-czołowa. Po 1945 roku 
				funkcjonowała jako mijanka z ładownią. W latach 60-tych 
				zlikwidowano sygnalizację a w latach 80-tych wycięto tory 
				dodatkowe i jest to tylko przystanek. Szklarska 
				Poręba Górna   
				 (Ober 
				Schreiberhau, Pisarzewiec Górny)Stacja 2 klasy 
				wybudowana 25.06.1902 na 28,438 (do 1945 r. 31,94) km. linii Dębowa Góra  - 
				Korenov  na wysokości 704 m npm. Wg. 
				niemieckich map geodezyjnych linii z 1903 roku stacja posiadała 
				1 tor główny zasadniczy, 1 tor główny dodatkowy, 4 tory boczne w 
				tym 2 ładunkowe,  budynek dworca, szalet, magazyn towarowy, 2 
				perony, rampa boczno-czołowa, plac ładunkowy, obrotnica, kanał 
				rewizyjny, zbiornik wody, żuraw wodny i zasiek węgla.  Około 
				1910 roku wybudowano nowy dworzec. W latach 20-tych stację 
				rozbudowano dodając kilka torów przy placu ładunkowym oraz 
				przeniesiono rampę boczno-czołową. Po  minięciu ery parowozów 
				stację zmodernizowano. Zlikwidowano tor z obrotnicą oraz 
				wydłużono tory przy placu ładunkowym. Zlikwidowano także kilka 
				rozjazdów. W latach 1973 – 76 semafory kształtowe zastąpiono 
				świetlnymi a w budynku dworca urządzono  nastawnię SPG. 
				Około 1997 roku zlikwidowano żuraw wodny. Pociągi towarowe 
				docierały tam do 2000 roku dowożąc węgiel do    miejscowego 
				składu.  Szklarska 
				Poręba Huta 
				    (Josepienhütte, 
				Jóźwin)Stacja 3 klasy 
				wybudowana 01.10.1902 na 30,905 (do 1945 r. 34,40) km. linii Dębowa Góra – 
				Granica Państwa - Korenov  na wysokości 745 m npm.  Wg. 
				niemieckich map geodezyjnych linii z 1903 roku stacja posiadała 
				1 tor główny zasadniczy, 1 tor główny dodatkowy, 3 tory 
				odstawcze i trakcyjne, 1 boczny ładunkowy, budynek dworca, 
				magazyn towarowy, szalet, budynek dla pracowników kolei, 2 
				perony, plac ładunkowy, rampa boczna, waga wagonowa, zbiornik 
				wody usytuowany wysoko na skałach zasilany z Czerwonego Potoku  
				oraz  2 żurawie wodne.  W latach 20-tych stację rozbudowano 
				zwiększając ilość torów, wybudowano obrotnicę oraz skrajnik. 
				Stacja posiadała skrót SPH. W 1957 roku po zawieszeniu 
				ruchu osobowego obiekt przemianowano na stację handlową oraz 
				wycięto tory odstawcze i trakcyjne wraz z obrotnicą.  Około 
				1983roku stację zamknięto. W  2010 roku podczas odbudowy linii 
				pozostawiono tylko tor szlakowy, przebudowano peron  przy którym 
				postawiono wiatę dla podróżnych. Obecnie jest to przystanek z 
				czynnym ruchem osobowym aż do Czech. Na stacji ładowano wyroby 
				szklane z huty szkła. Służył do tego duży magazyn towarowy z 
				krytą rampą. Czerwony PotokBocznica 
				szlakowa ładowni kruszywa kopalni odkrywkowej „Stanisław” 
				położona na 34,394 km. linii Dębowa Góra – Granica Państwa - 
				Korenov  na wysokości 826 m npm. Wybudowana w 1938 roku. 
				Pierwotnie miała 3 tory. W latach późniejszych dwa a na koniec 
				jeden tor. Ostatni skład załadowano  10.09.1999 roku. W 2006 
				roku zlikwidowana. Ładowano tam bloki granitowe oraz mączkę 
				dolomitu. Jakuszyce
				     (Karksthal, Jakobsthal, Jakuszec)Stacja 4 klasy 
				wybudowana 01.10.1902 na 37,111 (do 1945 r. 40,61) km. linii Dębowa Góra – 
				Granica Państwa - Korenov  na wysokości 886 m npm.  Wg. 
				niemieckich map geodezyjnych linii z 1903 roku stacja posiadała 
				1 tor główny zasadniczy, 1 tor główny dodatkowy i 1 tor boczny 
				ładunkowy a ponadto: budynek dworca, poczekalnię, magazyn 
				towarowy, szalet, 2 perony, plac ładunkowy, rampę 
				boczno-czołową, wagę wagonową ,skrajnik, żurawie wodne. Po 1945 
				roku funkcjonowała jako przystanek z ładownią. Po zawieszeniu 
				ruchu osobowego przemianowana na bocznicę szlakową gdzie 
				ładowano kruszywo z pobliskich kamieniołomów. Na stacji ładowano 
				bloki granitowe, kruszywo z kopalni „Stanisław” oraz drzewo. 
				Ostatni  skład załadowano 02.12.1998 roku.  Dopiero w 2010 roku 
				po odbudowie linii  ponownie otwarta dla ruchu osobowego jako 
				przystanek z mijanką. Obecnie jest tam 1 tor główny zasadniczy, 
				1 tor główny dodatkowy, peron i wiata. Brak semaforów obsługi. 
				 Nowy Świat      
				 (Neuwelt)Mijanka oraz 
				ładownia wybudowana 01.10.1902 na 42,100(do 1945 r. 45,60) km. linii Dębowa Góra – 
				Granica Państwa - Korenov  na wysokości 779 m npm.  Był tam 1 tor główny zasadniczy, 1 tor główny dodatkowy, tor 
				ładunkowy przy rampie, tor oblotowy,  nastawnia i rampa 
				boczna. Ładowano tam 
				drzewo. Od lat 60-tych nieczynna. W 2010 roku podczas odbudowy 
				linii zlikwidowana. 
				Harrachov  (Strickerhäser, Tkacze)Stacja 4 kl. 
				wybudowana 01.10.1902 na 44,20 (do 1945 r. 47,80) km. linii Dębowa Góra – 
				Granica Państwa - Korenov  na wysokości 740 m npm.  
				Stacja 
				posiadała 1 tor główny zasadniczy, 1 peron, budynek dworca, i 
				szalet. W latach 1913-14 wybudowano drugi tor, magazyn i plac 
				ładunkowy. Ładowano tam 
				drzewo.  Po 1945 roku funkcjonuje jako przystanek. Do roku 1958 
				ostatnia polska stacja na tej linii. Po regulacji granic stacja 
				jest własnością Czech i nosi nazwę Harrachov. Korenov      
				 (Grünthal, 
				Polubny, Polaun)Stacja 4 klasy 
				wybudowana  w 1902 roku na 48,90 (do 1945 r. 52,40) km. linii Dębowa Góra – 
				Granica Państwa - Korenov  na wysokości 700 m npm. Do 1958 roku 
				stacja graniczna. Stacja posiadała 1 tor główny zasadniczy, 2 
				tory główne dodatkowe,  7 torów bocznych do magazynu, placu 
				ładunkowego, ładowni kruszywa i lokomotywowni, a ponadto: 
				budynek dworca, magazyn towarowy, szalet, 2 perony, nast. wykon. 
				Od strony Harrachova,  lokomotywownia z obrotnicą, wieża wodna, 
				żurawie wodne, plac ładunkowy, urządzenie do załadunku 
				materiałów sypkich.  Na stacji jest muzeum poświęcone linii 
				Tanvald – Harrachov. |